Oskar är en glad, självsäker och modig kille på 13 år. Han sprider glädje omkring sig men gillar inte att läsa läxorna. Desto roligare är dataspelen, YouTube-klipp och att googla för att hitta lösningar när världarna i Mario hakar upp sig.
Oskar är en kille utan intellektuell funktionsnedsättning. Han är autistisk och dyslektisk, det senare skapar problem med svenskan och engelskan. Däremot är han mycket smart och snabb när det gäller det visuella bildminnet beskriver hans mamma Maria stolt.
Hamnade rätt till slut
– Han började i en vanlig skola men det gick inte så bra. En bit in i ettan satt han mer i korridoren än inne i klassrummet. Studiemiljön i klassrummet fungerade inte för Oskar så vi sökte en skola med lugnare miljö och en undervisningstakt som bättre passade honom, berättar hans mamma.
De fann Rösjöskolan i Sollentuna, en kommun som satsar mycket resurser, energi och tankekraft på sina skolor och lärare. Därför kan de även tillhandahålla en studiegång som är anpassad till eleverna. Rösjöskolan har valt att blanda elever i olika åldrar i en och samma autismklass.
Nu går han sjätte året i en autismklass i en så kallad 1:6-klass med sju elever som läser enligt grundskoleplanen.
– Han går i en integrerad klass och det ökar toleransen mellan eleverna. En stor fördel, säger Maria.
Familjen söker nu en ny skola för höstens högstadiestart. Inte en helt enkel utmaning, köerna är långa och resurserna knappa.
På vardagarna är det full fart
Vardagen hos familjen präglas av snabba ryck, framför allt på morgnarna. Maria väcker Oskar vid halv sju-tiden. Då startar dagen med en gemensam stund morgongos i sängen. Det är en bra mjukstart på en lång skoldag. Därefter är det full fart, kläderna på, en mättande havregrynsgröt i magen innan taxin hämtar Oskar strax efter sju. Skoldagen fortsätter till två och därefter är det fritids till halv fyra innan det är dags för hemfärd.
Skolan använder sig av tillämpad beteendeterapi som förstärker elevernas goda beteenden. Genom att belöna eleverna med symboler för uppgifter de klarat bra inkasserar de till exempel 30 minuter datatid. En ”morot” som gör barnen intresserade och uppehåller förmågan och lusten att lära.
När Oskar kommer hem är det dags att slappa, han kollar sin iPad och hjälper till att laga mat. Att då börja med läxorna efter en lång dag i skolan är han inte särskilt intresserad av. Han menar att skolarbetet ska göras i skolan och hemma vill han göra annat som intresserar honom mer.
Baka och laga mat är roliga saker som familjen gör tillsammans. Så frön, plantera, se plantorna gro, växa och skörda, är en viktig del i vardagen. I år är det majs och jordgubbar som står på odlingslistan. Just nu driver han projektet att familjen ska skaffa en kompost. Det behövs mycket jord för att tillgodose odlingarna.
Resor och framtid
– Trädgårdsmästare tror jag inte lockar i framtiden, snarare är det lokförare som är drömyrket för Oskar, säger Maria och tror att antagligen beror intresset på att Oskars pappa jobbar inom SJ och tågmodeller och annat i den verksamheten har alltid lockat Oskar.
Familjen reser mycket, både med flyg och tåg. Under påsklovet åkte de skidor i italienska alperna. Maria berättar att Oskar är mycket duktig på slalom.
– Att resa och bo på hotell är målbilder som vi sätter upp för att motivera honom att klara skolan och vardagen. Det är belöningar som vi uppmuntrar honom med, berättar Maria.
Rutiner ger trygghet men variation behövs också
Det svåra i vardagen är att barn med autism lätt fastnar i tvångsartade beteenden. Att rutiner bygger upp trygghet är bra, men det kan också innebära att rutinerna upprepas och kan resultera i tvångsartade låsningar.
– Vi vuxna har också rutiner, ofta sätter vi på oss skorna i en viss ordning utan att tänka så mycket på det. Men för Oskar kan det till exempel innebära att han alltid måste gå in i köket genom samma dörr och då har det blivit ett hinder i vardagen. Sådana beteenden är något vi jobbar hårt med att inte bidra till. Ett exempel är att jag inte alltid lägger fram hans kläder på morgonen på samma ställe. Det blir en kreativ lek som skapar ett förhållningssätt som inte låser fast beteenden, säger Maria.
Marias råd är att sätta upp sådana målbilder som blir ”morötter” till något som kan hända i helgen, under nästa vecka eller på semestern. Att tänka kreativt och inte vara rädd att bryta rutiner är viktigt menar hon.
Kommunikation i vardagen
Kommunikationen med skolan fungerar mycket bra. Kontaktböckerna har varit ett verktyg, sms och e-post andra.
– Eftersom jag inte lämnar och hämtar Oskar själv är andra kontaktvägar med skolan helt avgörande. PictureMyLife är ett bra verktyg som med bild och text kan berätta om problem eller framsteg. Det som händer i skolmiljön behöver vi diskutera vidare om hemma, säger Maria, mamma till snart 14-åriga Oskar.
– Oskar är mycket duktig i att åka slalom och nu under påsklovet var vi i de italienska alperna för att åka skidor, avslutar Maria.
Av Annica Ahlberg Valdna