Ekvationer och olyckskrax, Lina Melander Kaosteknik

Ekvationer och olyckskrax

Ekvationer och olyckskrax, Lina Melander Kaosteknik
Mini hittar inte sin mattebok. Den ligger inte på hennes skrivbord. Hon börjar genast gråta. ”Den är borta! Jag kommer aldrig mer att se den! Nu kan jag inte läsa på till provet och då får jag F!” Hon är otröstlig.

För Mini finns ingenting annat än att boken är borta. Punkt.

Morsan hjälper Mini med alternativ:
1. Boken kan ligga på ett annat ställe, t.ex. i skolväskan, på köksbordet, i sängen… Leta där.
2. Du kan be om hjälp med att leta.
3. Om boken trots allt inte återfinns i tid till provet går det att låna en kompis bok och plugga ändå.
4. Det går också att prata med matteläraren och få hjälp att lösa så att det går att plugga till provet.
5. Boken finns kvar även om vi inte ser den. Hittar vi den inte nu kan vi hitta den vid ett annat tillfälle.

Mini kan inte föreställa sig de här lösningarna. Det är inbyggt i hennes autism att hon har svårt med just föreställningsförmåga och problemlösning av den här sorten. Men hon kan föreställa sig att hon kommer att få F för att hon inte kan läsa till provet. Hur kommer det sig att Mini kan tänka ut kommande händelser och konsekvenser i flera led när det gäller elände men inte när det gäller lösningar? Är det helt enkelt så att hon bara olyckskraxar? Att hon är pessimistisk och negativ?

Att ha begränsad eller bristande föreställningsförmåga är för det första inte samma sak som att ha obefintlig föreställningsförmåga. Mini kan förstå många saker som hon inte har mitt framför sig. I alla fall när de har en rak ordningsföljd och innehåller något som hon är intresserad av eller orolig för – d.v.s. bryr sig om. I det här fallet handlar det om att få bra betyg – något som är viktigt för Mini.

Att något avviker från det Mini förväntar sig är starkt ångestskapande och försätter henne i affekt. De flesta människor – med eller utan NPF – är ganska blockerade och inte särskilt kreativa när de är i affekt. Vi brukar kalla det att vi får ”tunnelseende”.

Vi kan för en stund jämföra Minis begränsningar och förmågor med matte.

För Mini är händelsen ”Matteboken är borta” med följderna ”Kan inte plugga” och ”Kommer att få F” en rak ordningsföljd ungefär som mattetalet 8+7=15.

Att själv föreställa sig några av de alternativ som Morsan kommer med skulle vara ungefär som att räkna ut mattetalet Q+X-Y+Z=? Det fattas helt enkelt för mycket information för att det skall gå att koda av. Om vi säger att Mini är dålig på matte måste vi veta vad det är vi menar med detta. Matte är ett stort område. Även om hon är usel på ekvationer kan hon mycket väl vara duktig på addition. Och orsaken till att hon är usel på ekvationer är med stor sannolikhet att de är felkonstruerade.

Om vi ger henne fler ledtrådar har hon en ärlig chans att själv komma på lösningen.

Av Lina Melander, Kaosteknik

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *